18 oktober, 2008

Intervju med utvecklaren av Syndicate

Både PC World och Video Gamer har nu i oktober haft långa intervjuer med en av spelbranschens veteraner, Peter Molyneux. Han har skapat flera succéspel under sin långa karriär. I dag jobbar han med Lionhead Studios, som han grundade 1997 och som köptes upp av Microsoft i april 2006.

Molyneux var med om att 1987 starta Bullfrog Productions, som 1989 släppte spelet Populous Bolaget kom 1993 med spelet Syndicate som blev en stor försäljningssuccé och räknas till en av de verkligt stora spelklassikerna. Framgången med Syndicate ledde till att Electronic Arts (EA) 1995 köpte upp Bullfrog och rättigheterna till alla deras spel hamnade i händerna på EA. Året efter kommer uppföljaren Syndicate Wars.

När Peter Molyneux i intervjun med Video Gamer får frågan vilket av alla sina spel han helst skulle återvända till, så nämner han både Populous och Syndicate. Men eftersom EA äger rättigheterna är det en omöjlighet. "EA kommer knappast att ringa upp mig och fråga om jag vill arbeta med spelen igen", säger Molyneux. "Jag antar att de vill behålla dem för sig själva".

Video Gamer undrar vad han skulle tycka om EA låter någon annan spelutvecklare göra en ny version av spelen.

- Åh, jag skulle älska det. Det skulle vara fantastiskt. Jag har inga betänkligheter mot att någon annan får uppdraget. Jag skulle älska att se dem uppdaterade, att spelen hålls vid liv. Det vore visserligen det näst bästa, men det skulle vara härligt.

Se även bloggposten Starbreeze utvecklar Syndicate åt EA?

Inga kommentarer:

 
This blog is in no way affiliated with or endorsed by the company Starbreeze AB or the Web sites linked to. The views and opinions expressed in these pages are strictly those of the page author(s). The contents of this page have not been reviewed or approved by Starbreeze AB.

Copyrights and trademarks are held by their respective owners.