27 februari, 2009

EA: Färre spel, mer marknadsföring

John Pleasants, Electronic Arts (EA) huvudchef för det operativa arbetet, har nyligen sagt att orsaken till EA:s stora förlust är bristen på storsäljande spel. EA kommer att genomföra nedskärningar inom i stort sett alla delar av företaget med ett viktigt undantag för marknadsföringen. De kommer att skära ner antalet spelutgåvor med cirka 20 procent.

Det blir således färre spel med större marknadsföringsbudget. Helt i överensstämmelse med vad EA:s vd John Riccitiello tidigare har sagt om bolagets väg ur krisen: "Bestäm vad som är viktigt, investera i dessa projekt och gör dig av med resten."

Källa: GamesIndustry 2009-02-27

1 kommentar:

Svarten sa...

Om EA skall satsa ännu mer på marknadsföringen av sina spel, antar jag att sannolikheten har ökat i VD Kristianssons kommentar angående det hemliga RedLime-projektet:

"Genom att samarbeta med just EA ökar sannolikheten väsentligt att vårt spel kan sälja tillräckligt stora volymer för att Starbreeze skall uppnå säljroyaltybonus."

 
This blog is in no way affiliated with or endorsed by the company Starbreeze AB or the Web sites linked to. The views and opinions expressed in these pages are strictly those of the page author(s). The contents of this page have not been reviewed or approved by Starbreeze AB.

Copyrights and trademarks are held by their respective owners.