04 februari, 2009

Ur arkivet: Intervju med Starbreeze VD

Nu på morgonen tittade jag in på ett börsforum där det ofta är, ibland smått förvirrade, diskussioner om Starbreeze och hurvida aktien kommer att skjuta i höjden eller rasa ner i avgrunden, om den kommer att gå upp med ett eller två öre innan dagens stängning, och så vidare, dag efter dag, år ut och år in.

I dag var det någon som undrade om det första Riddick-spelet, Escape from Butcher Bay, följer med när man köper Dark Athena och hur det i så fall förhåller sig med eventuella royalty-intäkter för Butcher Bay. Det är en intressant fråga som jag naturligtvis inte har något svar på.

När jag en gång i tiden hade hemsidan Starbreeze .info publicerade jag (2006-01-16) en intervju som signaturen Dekker, numera ledamot av Starbreezes styrelse, gjorde med VD Johan Kristiansson. Dekker frågade Johan om möjligheten att återanvända material från tidigare spel.

Dekker: Hur mycket kan ni återanvända av det material i form av kod, motion capture, grafik med mera som ni redan har skapat för tidigare spel?

Johan Kristiansson: Det finns egentligen två problem där. Det ena är att när man tar steget från currentgen till nextgen så ställs det mycket större krav, vilket gör att man egentligen inte kan återanvända något innehåll. Det andra problemet är rättighetsfrågan, om man byter förläggare så kan man normalt inte återanvända något. Sedan är det ju också beroende av vilken ambitionsnivå man vill ha. Man får högre kvalitet om man producerar nytt, men det blir ju också dyrare.

Delar av intervjun publicerades senare av BeQuoted.

Inga kommentarer:

 
This blog is in no way affiliated with or endorsed by the company Starbreeze AB or the Web sites linked to. The views and opinions expressed in these pages are strictly those of the page author(s). The contents of this page have not been reviewed or approved by Starbreeze AB.

Copyrights and trademarks are held by their respective owners.