
I dag var det någon som undrade om det första Riddick-spelet, Escape from Butcher Bay, följer med när man köper Dark Athena och hur det i så fall förhåller sig med eventuella royalty-intäkter för Butcher Bay. Det är en intressant fråga som jag naturligtvis inte har något svar på.
När jag en gång i tiden hade hemsidan Starbreeze .info publicerade jag (2006-01-16) en intervju som signaturen Dekker, numera ledamot av Starbreezes styrelse, gjorde med VD Johan Kristiansson. Dekker frågade Johan om möjligheten att återanvända material från tidigare spel.
Dekker: Hur mycket kan ni återanvända av det material i form av kod, motion capture, grafik med mera som ni redan har skapat för tidigare spel?
Johan Kristiansson: Det finns egentligen två problem där. Det ena är att när man tar steget från currentgen till nextgen så ställs det mycket större krav, vilket gör att man egentligen inte kan återanvända något innehåll. Det andra problemet är rättighetsfrågan, om man byter förläggare så kan man normalt inte återanvända något. Sedan är det ju också beroende av vilken ambitionsnivå man vill ha. Man får högre kvalitet om man producerar nytt, men det blir ju också dyrare.
Delar av intervjun publicerades senare av BeQuoted.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar