21 februari, 2009

Framgångssagan Starbreeze har bara börjat

Johan Kristiansson, VD för Starbreeze AB
Foto: Erich Stering/Dagens Nyheter

Jag har, mer eller mindre intensivt, följt Starbreeze sedan sommaren år 2000 då jag i samband med marknadsnoteringen köpte mina första aktier i bolaget. Efter att i februari 2005 ha startat hemsidan starbreeze.info läste jag under ett års tid i stort sett allt som skrevs på svenska eller engelska om Starbreeze på nätet. Det som slog mig var att företaget alltid fick i huvudsak positiv press. Men så har det inte alltid varit.

När Johan Kristiansson tillträdde som ny VD den 13 februari 2004 var Starbreeze ett företag i djup kris. Hans första uppgift blev att säga upp hälften av de anställda, kvar blev endast omkring 25 personer, och påbörja ett tufft besparingsprogram. Företaget flyttade till billigare lokaler, omförhandlade leasingavtal, hittade lösningar på ersättningskrav från förläggare, sålde den nystartade motion capture studion och mycket annat. Kristiansson berättade i en intervju för några månader sedan att han vid den tidpunkten inte alls var säker på att Starbreeze skulle överleva.

Det som hänt med företaget under de senaste fem åren fick Dagens Nyheter att i höstas sätta rubriken Framgångssagan Starbreeze Starbreeze har nu flyttat till nybyggda fräscha lokaler i centrala Uppsala, de har över 90 anställda och fortsätter söka kvalificerad personal. Nästa spel, Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena, som fått mycket goda förhandsomdömen i spelpressen, släpps i april för tre format (Xbox360, PS3 och PC).

De utvecklar också två spel åt världens ledande spelförläggare, Electronic Arts (EA), med en budget på 100+ miljoner kronor för vardera spel. Om det ena, ännu hemliga spelet som varit under utveckling sedan hösten 2007, har Kristiansson sagt att "genom att samarbeta med just EA ökar sannolikheten väsentligt att vårt spel kan sälja tillräckligt stora volymer för att Starbreeze skall uppnå säljroyaltybonus."

Det andra spelet är baserat på Robert Ludlums böcker om Jason Bourne. Kristiansson sade igår till GamesIndustry:

Revenue figures for the books and movies on Jason Bourne show that it is one of the largest properties currently in existence in the entertainment industry.

Mycket talar för att spelet kommer att släppas i anslutning till en fjärde film om Jason Bourne. "Det kommer en film, det kan man läsa på IMDB. Och vi jobbar vidare på det vi är bra på", sade Kristiansson lite kryptiskt enligt Aftonbladet när han i början av februari kommenterade offentliggörandet av utvecklingsuppdraget. Han har också i ett annat sammanhang sagt att "ett stort spel i vår genre har en marknadsföringsbudget på 100 miljoner kronor, men om man samarbetar med ett Hollywoodbolag mångdubblas den siffran".

Och i torsdags kom deras bästa rapport någonsin, något som Kristiansson kommenterade med orden: "Starbreeze är ett av
de få spelbolagen i världen som går åt rätt håll just nu
".

Om jag 2003-2004 hade känt till hur illa ställt det var med företaget hade jag förmodligen sålt mina aktier. Men det gjorde jag alltså inte. I stället har jag under årens lopp ökat mitt innehav. I dag är jag väldigt nöjd med det beslutet. För framgångssagan Starbreeze har bara börjat.

Inga kommentarer:

 
This blog is in no way affiliated with or endorsed by the company Starbreeze AB or the Web sites linked to. The views and opinions expressed in these pages are strictly those of the page author(s). The contents of this page have not been reviewed or approved by Starbreeze AB.

Copyrights and trademarks are held by their respective owners.