Det pågår en ganska intensiv marknadsföring av Dark Athena. Det duggar tätt med screenshots, trailers från förläggaren, olika slags recensioner i både skrift och videoformat, "in game"-videos, tester av multiplayer och allt vad det nu är. I mars släpps en spelbar demo. Jag förstår mycket väl den skribent som igår skrev på ett forum att "borta är tyvärr den tid då man fick dregla över ett suddigt screenshot i Nintendo Magasinet i väntan på releasen".
Men vi som av olika skäl noggrant följer marknadsföringen av spelet och hoppas det ska sälja bra är inte särskilt representativa för den stora massan av spelare. En arbetskompis till mig kan nog betraktas som "hardcore gamer". Varma sommardagar drar han för gardinerna, slår på bordsfläkten, lägger en filt över datorskärmen och huvudet, med svetten rinnande nedför ansiktet och kroppen spelar han sedan bort några timmar.
Han hade till för en tid sedan inte hört särskilt mycket om Starbreeze. Han testade första Riddick-spelet men var inte imponerad, tror inte ens han spelade färdigt det. Numera blir det dock en del snack om Starbreeze på jobbet och han har även köpt aktier i bolaget.
Utbudet inom underhållningsindustrin är i dag så oerhört stort att det fodras ordentliga satsningar för att synas och förhoppningsvis lyckas övertyga folk att köpa produkten. Inom spelindustrin svarar storsäljarna för en allt större del av marknaden. År 2005, när de senaste konsolerna kom ut på marknaden, utgjorde de 20 mest sålda spelen 9 procent av den totala spelförsäljningen. Nu utgör Topp 20-spelen 15 procent av alla sålda spel.
Trots att 2008 blev ett rekordår för spelförsäljningen i USA gör flera av de stora spelförläggarna enorma förluster och tvingas skära ned på verksamheten. Spelutvecklarna får inga uppdrag och läggs ned. Allt färre förläggare satsar på allt färre spel. Att då som Starbreeze sitta på två utvecklingsuppdrag för branschens jätte, Electronic Arts, måste vara en guldsits.
Att dessutom Atari är beredda att satsa en del kulor på marknadsföringen av Dark Athena känns riktigt bra. Sett ur
det perspektivet blir det lättare att leva med det faktum att marknadsföringen av Starbreezes spel tar bort glädjen att få
"dregla över ett suddigt screenshot" och se fram emot spelreleasen.
12 februari, 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Sehr guter Beitrag! Very good.
Sehr guter Beitrag! Very good.
Schöner Beitrag! Very good.
Danke! Thanks!
:-)
Skicka en kommentar