28 februari, 2009

Bloggbesökare från 58 länder

Klicka på bilden för större format

Under de senaste 30 dagarna har bloggen haft besökare från 58 länder. Ju mörkare färg på kartan desto fler besökare från landet. De allra flesta kommer naturligtvis från Sverige, med USA som god tvåa. Som väntat är det glest med besökare från Afrika, men några från Egypten och Sydafrika har i alla fall tittat in. Det finns tydligen även spelintresserade i Saudiarabien och Oman.

Riddick: Dark Athena - Spacewalk (trailer)



The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena - Spacewalk.

27 februari, 2009

EA: Färre spel, mer marknadsföring

John Pleasants, Electronic Arts (EA) huvudchef för det operativa arbetet, har nyligen sagt att orsaken till EA:s stora förlust är bristen på storsäljande spel. EA kommer att genomföra nedskärningar inom i stort sett alla delar av företaget med ett viktigt undantag för marknadsföringen. De kommer att skära ner antalet spelutgåvor med cirka 20 procent.

Det blir således färre spel med större marknadsföringsbudget. Helt i överensstämmelse med vad EA:s vd John Riccitiello tidigare har sagt om bolagets väg ur krisen: "Bestäm vad som är viktigt, investera i dessa projekt och gör dig av med resten."

Källa: GamesIndustry 2009-02-27

Starbreeze Studios 1999 - 2009



Filmen framställdes till Starbreezes 10-årsjubileum och visades
den 24 oktober förra året på Uppsalas konserthus inför närmare
800 specialinbjudna gäster. En av gästerna skrev på sin blogg:

Grym musik, schysst klippning och kameraåkningar och så klart gåshud när Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena visades!

Dark Athena: Pitch Black (multiplayer)









Multiplayer: Riddick: Dark Athena

TeamXbox har förhandstestat Dark Athenas multiplayer och är tydligen bara helt nöjda med Pitch Black. De övriga varianterna
får ett något ljummare mottagande. Se tre videos och läs hela recensionen av de fem multiplayer-varianterna:
  • Capture the Flag
  • Deathmatch
  • Arena
  • Butcher Bay Riot
  • Pitch Black

26 februari, 2009

Två nya Riddick: Dark Athena videos



Trailer x 2 för The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena.

Nya karaktärer i Riddick: Dark Athena

WorthPlaying presenterar de nya karaktärerna i Dark Athena.

Gästbloggare: Predasus



Predasus gästar bloggen och snackar om The Chronicles of Riddick.

40-årsjubileum för TV-spel



Atari, förläggare av Starbreezes spel Riddick: Dark Athena, grundades 1972 och deras första spel PONG blev en jättesuccé. Grunden till spelet hade utvecklats 1969 av Ralph Baer och Bill Harrison och var det allra första tv-spelet (se video). När Atari gav ut spelet 1972 var det ett arkadspel, ett dataspel i en spelautomat Se "in game"-video

Åren 1976-77 gav Atari ut tio olika versioner av PONG för spelsystem i hemmen, på den första modellen (model C-100) kunde man endast spela PONG.
Modern variant av PONG PopUp/Large/Helskärm rekommenderas.

25 februari, 2009

Inget Riddick-omslag på Gamereactor #65

Speltidningen Gamereactors chefredaktör Petter Hegevall ordnade en omröstning på sin blogg om vilket omslag som skulle pryda kommande nummer. Valet stod mellan GTA och Dark Athena. Intresset var stort och 1431 personer röstade. Riddick vann.

Nu meddelar Petter på sin blogg att det inte blir något Riddick-omslag på nästa nummer, recension och omslag får stå över till det nummer som kommer i april. Anledningen är att det nyligen offentligjordes att spelet släpps först den 24 april i Europa, inte 20 mars som det tidigare uppgetts på diverse sajter.

24 februari, 2009

PC-demo till Riddick: Dark Athena?

En fransk spelsajt påstår att de i dag har fått bekräftat att det skall finnas
en demo även för PC, inte bara till Xbox Live och Playstation Network som gårdagens pressmeddelande uppgav. Någon källa för bekräftelsen uppger
de dock inte.

Ur arkivet: The Darkness - Slutet



Scener vi minns: Slutet på Starbreezes spel The Darkness med en känslosam scen mellan Jackie Estacado och flickvännen Jenny.

23 februari, 2009

Releasedatum för Riddick: Dark Athena

Det har varit en del frågetecken kring releasedatum för Riddick: Dark Athena, men i dag kom klara besked i ett pressmeddelande. Spelet släpps i USA den 7 april och i Europa 24 april.

I mars kommer spelbara demos för Xbox Live och Playstation Network. Det nämns inget om någon demo för PC. Inom kort kommer spelets hemsida att finns tillgänglig även på franska,
tyska, italienska och spanska.

Källa: The market for home computing & video games

Psst! Kolla in rubriken på pressmeddelandet :-)

Äh, nu är den ändrad, men i URL:et står det fortfarande Escape
from Dark Athena.

22 februari, 2009

EA:s boss om den ekonomiska krisen

John Riccitiello, vd för Electronic Arts (EA), ger sin syn på den ekonomiska krisen och passar samtidigt på att ge ett råd till andra inom spelbranschen: "Bestäm vad som är viktigt, investera i dessa projekt och gör dig av med resten."

Källa: Recessionen är en välsignelse FZ.se

Många internationella besökare på bloggen

Den här skärmdumpen tog jag för några minuter sedan i mitt statistikprogram över bloggbesökare. Bilden visar vart i världen
de senaste besökarna befinner sig. Att en så relativt stor andel internationella besökare har lyckats hitta en liten svenskspråkig blogg måste ändå vara ett tecken på att suget efter information
om Starbreeze är stort. Sånt är trevligt att kunna notera.

  • Red > Last Visitor
  • Green > Last 10 Visitors
  • White > Last 10+ Visitors
  • Riddick: Dark Athena - Multiplayer



    En video från Riddick: Dark Athenas multiplayer. Efter en minut kommer ett klipp från den omtalade Pitch black-varianten. Fler multiplayer videos: Power cell och en till

    21 februari, 2009

    Dagens aktietips

    Dagens citat

    The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena trailer is spot-on amazing. Seriously, every trailer for this game is almost better than all of Vin Diesel’s movies combined.

    Källa: Blend Games

    Framgångssagan Starbreeze har bara börjat

    Johan Kristiansson, VD för Starbreeze AB
    Foto: Erich Stering/Dagens Nyheter

    Jag har, mer eller mindre intensivt, följt Starbreeze sedan sommaren år 2000 då jag i samband med marknadsnoteringen köpte mina första aktier i bolaget. Efter att i februari 2005 ha startat hemsidan starbreeze.info läste jag under ett års tid i stort sett allt som skrevs på svenska eller engelska om Starbreeze på nätet. Det som slog mig var att företaget alltid fick i huvudsak positiv press. Men så har det inte alltid varit.

    När Johan Kristiansson tillträdde som ny VD den 13 februari 2004 var Starbreeze ett företag i djup kris. Hans första uppgift blev att säga upp hälften av de anställda, kvar blev endast omkring 25 personer, och påbörja ett tufft besparingsprogram. Företaget flyttade till billigare lokaler, omförhandlade leasingavtal, hittade lösningar på ersättningskrav från förläggare, sålde den nystartade motion capture studion och mycket annat. Kristiansson berättade i en intervju för några månader sedan att han vid den tidpunkten inte alls var säker på att Starbreeze skulle överleva.

    Det som hänt med företaget under de senaste fem åren fick Dagens Nyheter att i höstas sätta rubriken Framgångssagan Starbreeze Starbreeze har nu flyttat till nybyggda fräscha lokaler i centrala Uppsala, de har över 90 anställda och fortsätter söka kvalificerad personal. Nästa spel, Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena, som fått mycket goda förhandsomdömen i spelpressen, släpps i april för tre format (Xbox360, PS3 och PC).

    De utvecklar också två spel åt världens ledande spelförläggare, Electronic Arts (EA), med en budget på 100+ miljoner kronor för vardera spel. Om det ena, ännu hemliga spelet som varit under utveckling sedan hösten 2007, har Kristiansson sagt att "genom att samarbeta med just EA ökar sannolikheten väsentligt att vårt spel kan sälja tillräckligt stora volymer för att Starbreeze skall uppnå säljroyaltybonus."

    Det andra spelet är baserat på Robert Ludlums böcker om Jason Bourne. Kristiansson sade igår till GamesIndustry:

    Revenue figures for the books and movies on Jason Bourne show that it is one of the largest properties currently in existence in the entertainment industry.

    Mycket talar för att spelet kommer att släppas i anslutning till en fjärde film om Jason Bourne. "Det kommer en film, det kan man läsa på IMDB. Och vi jobbar vidare på det vi är bra på", sade Kristiansson lite kryptiskt enligt Aftonbladet när han i början av februari kommenterade offentliggörandet av utvecklingsuppdraget. Han har också i ett annat sammanhang sagt att "ett stort spel i vår genre har en marknadsföringsbudget på 100 miljoner kronor, men om man samarbetar med ett Hollywoodbolag mångdubblas den siffran".

    Och i torsdags kom deras bästa rapport någonsin, något som Kristiansson kommenterade med orden: "Starbreeze är ett av
    de få spelbolagen i världen som går åt rätt håll just nu
    ".

    Om jag 2003-2004 hade känt till hur illa ställt det var med företaget hade jag förmodligen sålt mina aktier. Men det gjorde jag alltså inte. I stället har jag under årens lopp ökat mitt innehav. I dag är jag väldigt nöjd med det beslutet. För framgångssagan Starbreeze har bara börjat.

    20 februari, 2009

    Ännu en förhandstitt på Dark Athena

    Positiva förhandsomdömen kan man aldrig få för mycket av.
    Så här skriver TheGameReviews efter några timmars spelande:

    Even though my demo was limited, it was clear to me that the gameplay of The Chronicles of Riddick is still as engaging as it ever was and my brief taste of the action left me craving more. The graphics have been overhauled nicely, the environments are moody and realistic, the character models have a great amount of detail, the new gameplay mechanics fit well within the established structure of Butcher Bay and Vin Diesel’s gravely voice is still supremely badass in the role he was born to play.

    Riddick: Dark Athena - in game



    Någon som orkar med ännu en video?

    Spelmusik av Gustaf Grefberg


    Musik av Gustaf Grefberg till tre spel utvecklade av Starbreeze.

    1. Multiplayer theme (The Darkness)
    2. Main theme (Knights of the Temple: Infernal Crusade)
    3. Prison break action (The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay)

    Se även bloggposten Musik av Gustaf Grefberg - Riddick

    Gamereactor: Rösta på nästa omslag

    Speltidningen Gamereactor låter Dig bestämma omslaget till nästa nummer (#65). Du har helgen på dig att rösta På måndagmorgon räknas rösterna. Båda omslagen är i skisstadiet och har inte genomgått slutkorrigering eller korrektur.

    Tidningen Gamereactor är gratis och finns att hämta hos närmare 1000 svenska butiker som säljer spel, bland andra Game, EB Games, Onoff, Elgiganten och Expert.

    Videointervju med Ian Stevens



    TrueGameHeadz intervjuar Ian Stevens, Tigon Studios, vid spel- och serietidningsmässan New York Comic Con.

    Games Industry om Starbreeze rapport

    Starbreeze VD Johan Kristiansson kommenterar utvecklandet av ett spel åt förläggaren Electronic Arts(EA) baserat på Robert Ludlums böcker om Jason Bourne:

    "Revenue figures for the books and movies on Jason Bourne show that it is one of the largest properties currently in existence in the entertainment industry.

    It feels like a very good vote of confidence for our work that the EA, the world's leading game publisher, wants to start a project of this calibre with Starbreeze."

    Källa: Starbreeze reports Q2 revenues up 54% GamesIndustry

    Artikeln om Starbreeze var en av tre Today's top stories i GamesIndustrys dagliga nyhetsbrev. Prenumerera gratis på nyhetsbrevet genom att anmäla er på deras hemsida

    "GamesIndustry.biz is essential reading. I read it daily as my main online source of information about the European games market. Operating in a fast-changing global business, I have to have up-to-date, reliable information — GamesIndustry.biz is a great resource. The team are highly professional and well-regarded."

    Peter Moore, President of EA Sports

    Intervju med chefdesigner Jerk Gustafsson

    IncGamers intervjuar Jerk Gustafsson, chefdesigner för The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena. Vi får bland annat veta att efter de senaste uppdateringarna av Starbreezes spelmotor är den en av spelbranschens kraftfullaste. Det kommer Dark Athena definitivt att bevisa, säger Jerk.

    Q2 2009: Bästa resultatet någonsin

    – Nästan alla stora aktörer skär ner och
    vi ser väldigt många nedlagda projekt, besparingsprojekt och konkurser. Men Starbreeze är ett av de få spelbolagen
    i världen som går åt rätt håll just nu,

    säger VD Johan Kristiansson i en intervju med IDG Läs rapporten

    19 februari, 2009

    Blir Dark Athena en storsäljare?

    Games Industry har haft omröstning bland branschfolk i sitt nätverk och frågat 305 personer vilka spel som blir 2009 års storsäljare. Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena hamnade på listan över Top Ten Dark Horse titles for 2009.

    De 20 mest sålda spelen utgör i dag cirka 15 procent av alla sålda spel. I USA såldes förra året 189 miljoner konsolspel, 29,1 miljoner PC-spel och 79,5 miljoner portabla spel.

    1. Mad World
    2. Brutal Legend
    3. Heavy Rain
    4. Ghostbusters
    5. Prototype
    6. Alan Wake
    7. APB
    8. inFamous
    9. Halo Wars
    10. The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena

    Källa: Industry voters pick hit games for 2009 GamesIndustry.biz

    Starbreeze, delårsrapport Q2

    Starbreeze halvårsrapport för perioden 1 juli - 31 december 2008.
    Läs hela rapporten

    Kommentar till delårsrapporten från VD Johan Kristiansson:

    Vårt nyss avslutade andra kvartal 2008/2009 blev mycket starkt. Omsättningen steg med 54 % mot samma period föregående år och vinstmarginalen efter skatt hamnade på 22 %.

    Det finns två huvudsakliga förklaringar till det goda resultatet:

    * Visst tilläggsarbete gjordes på Riddickprojektet i samband med att Atari kom in som ny förläggare, vilket har kunnat utföras kostnadseffektivt med bra täckningsbidrag.

    * Prognosen för återstående kostnader i Riddickprojektet har därutöver justerats ner. Enligt den projektredovisningsmodell med successiv vinstavräkning som vi använder så gör detta slutfasen av projektet mycket lönsamt. Precis som i alla stora IT-projekt är det svårt att exakt bedöma hur mycket resurser som krävs för att färdigställa ett spelprojekt. Det vanligaste misstaget är naturligtvis att underskatta tidsåtgången, vilket vi på Starbreeze också upplevt under några tidigare projekt. Den här gången blev det dock tvärtom; vi tror nu att vi kan komma i mål med projektet under utnyttjande av mindre resurser än vad vi tidigare hade räknat med.

    Planen är nu att Riddick-spelet skall finnas i butik i april. Tillsammans med vår förläggare Atari har vi under vintern ordnat pressdagar i San Francisco, London och Uppsala där gräddan av världens speljournalister har fått prova delar av spelet. Än så länge är vi nöjda med den förhandspublicitet som detta arbete har gett. Nästa viktiga steg är nu att Atari skall lyckas övertyga världens stora spelbutikskedjor att lägga stora beställningar till releasedagen.

    I början av februari kunde vi offentliggöra att vi arbetar med ett nytt Jason Bourne-spel tillsammans med EA. Denna nyhet fick stort genomslag i branschen och även i många tidningar utanför spelvärlden. Intäktssiffrorna för böckerna och filmerna om Jason Bourne visar att det är en av de allra största "properties" som just nu finns i underhållningsindustrin. Det känns som ett mycket gott betyg för vårt arbete att EA, en av världens ledande spelförläggare, vill starta ytterligare ett projekt av denna dignitet med Starbreeze.

    Därutöver fortsätter vi det interna arbetet med strategiskt viktiga projekt som t.ex vidareutveckling av vår spelmotor, rekrytering av vissa nyckelpersoner och medarbetarutveckling.

    18 februari, 2009

    Dark Athena: Hunting



    En ny video från Atari. Ljug nu inte om din ålder, är du inte över 17 år finns det många andra trevliga spel. Det här spelet hittade jag på hemsidan för Matt Wolfs bolag, han kommer i egenskap av kreativ rådgivare för Ludlum Entertainment att hålla ett vakande öga på Starbreeze när de utvecklar Jason Bourne-spelet åt Electronic Arts.

    GameSpot: Videorecension av Dark Athena



    Det var över två veckor sedan GameSpot lade ut den här videon, men av någon anledning har den gått mig förbi. Det var först nu på morgonen när jag tittade in hos DopeFish, anställd på Starbreeze som kvalitetssäkrare (Quality Assurance), som jag upptäckte den. Shame on me!

    Det var bara 3300+ som kollat in videon så det finns säkert fler än jag som missat den. Shame on you too! En nio minuters grundlig genomgång efter några timmars spelande av både singel- och multiplayer-delarna.

    Läs även vad GameSpot skrev om spelets singel och multiplayer

    17 februari, 2009

    Ny hemsida för Riddick: Dark Athena

    Se official site under rekommenderade hemsidor i högermarginalen.

    Riddick på väg till Dark Athena



    Nu när utgivningen av Dark Athena närmar sig tyckte jag det kunde vara lämpligt att lägga ut de sista tio minuterna på Escape from Butcher Bay. Riddick på väg till Dark Athena, liksom. Efter de tre minuter långa eftertexterna dyker det upp ännu en filmsnutt.

    Som vanligt försöker jag fjäska lite för bloggens utländska besökare och väljer därför en video med tysk text.

    13 februari, 2009

    Riddick: Dark Athena - omslag

    Se där. Nu har spelet fått ett "ansikte".

    Infogrames - kvartalsrapport utan förluster

    Infogrames - där Starbreezes förläggare Atari ingår - kom i dag med en kvartalsrapport utan förlustsiffror Glädjande i dessa tider.

    Naturligtvis omnämns The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena som ett av spelen i deras kommande "strong title line-up in the coming months".

    12 februari, 2009

    Att dregla över ett suddigt screenshot

    Det pågår en ganska intensiv marknadsföring av Dark Athena. Det duggar tätt med screenshots, trailers från förläggaren, olika slags recensioner i både skrift och videoformat, "in game"-videos, tester av multiplayer och allt vad det nu är. I mars släpps en spelbar demo. Jag förstår mycket väl den skribent som igår skrev på ett forum att "borta är tyvärr den tid då man fick dregla över ett suddigt screenshot i Nintendo Magasinet i väntan på releasen".

    Men vi som av olika skäl noggrant följer marknadsföringen av spelet och hoppas det ska sälja bra är inte särskilt representativa för den stora massan av spelare. En arbetskompis till mig kan nog betraktas som "hardcore gamer". Varma sommardagar drar han för gardinerna, slår på bordsfläkten, lägger en filt över datorskärmen och huvudet, med svetten rinnande nedför ansiktet och kroppen spelar han sedan bort några timmar.

    Han hade till för en tid sedan inte hört särskilt mycket om Starbreeze. Han testade första Riddick-spelet men var inte imponerad, tror inte ens han spelade färdigt det. Numera blir det dock en del snack om Starbreeze på jobbet och han har även köpt aktier i bolaget.

    Utbudet inom underhållningsindustrin är i dag så oerhört stort att det fodras ordentliga satsningar för att synas och förhoppningsvis lyckas övertyga folk att köpa produkten. Inom spelindustrin svarar storsäljarna för en allt större del av marknaden. År 2005, när de senaste konsolerna kom ut på marknaden, utgjorde de 20 mest sålda spelen 9 procent av den totala spelförsäljningen. Nu utgör Topp 20-spelen 15 procent av alla sålda spel.

    Trots att 2008 blev ett rekordår för spelförsäljningen i USA gör flera av de stora spelförläggarna enorma förluster och tvingas skära ned på verksamheten. Spelutvecklarna får inga uppdrag och läggs ned. Allt färre förläggare satsar på allt färre spel. Att då som Starbreeze sitta på två utvecklingsuppdrag för branschens jätte, Electronic Arts, måste vara en guldsits.

    Att dessutom Atari är beredda att satsa en del kulor på marknadsföringen av Dark Athena känns riktigt bra. Sett ur
    det perspektivet blir det lättare att leva med det faktum att marknadsföringen av Starbreezes spel tar bort glädjen att få
    "dregla över ett suddigt screenshot" och se fram emot spelreleasen.

    11 februari, 2009

    Puls om EA och Starbreeze

    Om ni vill höra en trio från GameCore resonera, ibland smått förvirrat, om Electronic Arts(EA) senaste ekonomiska rapport, som redovisade en jätteförlust på 641 miljoner dollar, så kan ni ladda ner programmet gratis De berör även helt kort (efter 36 minuter) att Starbreeze skall utveckla ett Jason Bourne-spel åt EA.

    Som en liten parantes får vi veta att Starbreeze-veteranen, chefdesignern Jens Andersson, som efter arbetet med The Darkness lämnade Starbreeze för Lucas Arts nu är med och utvecklar nästa Indiana Jones-spel.

    10 februari, 2009

    Video: 4 x Riddick: Assault on Dark Athena



    The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena. Fyra "in game"-videos från GameTrailers Om målaren Rembrandt - ljusets och skuggornas mästare - utvecklat dataspel hade de förmodligen sett
    ut ungefär så här. Ett spel i klärobskyr stil, dvs ett växelspel mellan ljus och mörker som lyfter fram innehållet och ger det liv.

    Stor konst och häftig action!

    Axel Torvenius och hans demoner

    Precis som filmregissören Ingmar Bergman har Starbreezes concept artist Axel Torvenius sina egna demoner, eller dämoner som Bergman av någon anledning alltid stavade ordet. Nu kan även du, med hjälp av Torvenius, skapa dina egna demoner

    Enclave - FPS à la Quake



    Den här "förhistoriska" videosnutten hittade jag för ett par dagar sedan på Tuben. Jag blev nyfiken och kontaktade grabben som laddat upp den. Han berättade att videon släpptes av Starbreeze någon gång 1999-2000.

    Enligt uppgifter han fått från Starbreeze för 8-9 år sedan, var det från början tänkt att Enclave skulle bli ett FPS-spel i stil med Quake, men så kom Quake 3 och Unreal Tournament och spelet släpptes aldrig. Enclave gavs sedan ut 2002, men då som ett "riddarspel" i tredje person.

    Resident Evil 5 vs. Riddick: Dark Athena

    Resident Evil 5 är ett av årets mest hypade och efterlängtade spel inom action-genren. I senaste numret av papperstidningen Gamereactor redovisas deras omdöme efter några timmars spel av en hands-on demo. Betyget blev 3 av 5 möjliga.

    När jag vänder på bladet stöter jag på Riddick - galaxens hårdaste krigare - ombord på rymdskeppet Dark Athena. Gamereactor har även tagit sig en förhandstitt på det spelet:

    Det mesta lovar väldigt gott för Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena. Det är ursnyggt, story engagerande, stämningen kuslig, Riddick stenhård och spelkontrollen grym.

    Ett litet minus blev det för multiplayer-delen. Slutomdöme: 4/5.

    Tidningen Gamereactor är gratis och finns att hämta hos närmare 1000 svenska butiker som säljer spel, bland andra Game, EB Games, Onoff, Elgiganten och Expert.

    09 februari, 2009

    Riddick: Dark Athena - demo i början av mars

    Rubriken säger allt jag har att säga för tillfället. Om det visar sig att uppgiften inte stämmer så ska ni skylla på TheGameReviews Om uppgiften är korrekt ska ni naturligtvis sända en tacksam tanke till mig och rekommendera bloggen till vänner och bekanta.

    Tack vare det allmänna svamlet fick jag i alla fall ihop sex rader på bloggen i dag. Dags att gå till sängs. Natti.

    08 februari, 2009

    Within Temptation: Mother earth



    I väntan på fler goda och intressanta nyheter om Starbreeze och deras spel, lägger jag ut en musikvideo med Within Temptation: Mother earth. Videon innehåller scener ur Starbreezes spel Knights
    of the Temple
    Spännande metod för marknadsföring. Mer sånt.

    Livet är kort



    Klassisk reklamfilm för Xbox. En slags uppdaterad version av William Shakespears 400 år gamla monolog Seven ages of man ur pjäsen As you like it (Som ni behagar/Som ni vill ha det).

    Pär Tingström - 3D-animatör

    Klicka på bilden för större format

    Jag satt och slösurfade lite under förmiddagen och snubblade av en ren tillfällighet över bilden ovan, som jag tycker är väldigt vacker och fascinerande. Blev nyfiken på vem som hade gjort den och lyckades efter några klickningar hitta namnet Pär Tingström. Aha! En svensk. Kan det möjligen vara så att han jobbar med spelutveckling på ett känt svenskt bolag baserat i Uppsala?

    Bingo!

    Pär Tingström är född i Sundsvall och tillhör en av de verkliga veteranerna inom Starbreeze. Nedan hittar du inledningen på en intervju med honom som även innehåller lite historik om Starbreeze.

    Tingström har varit med och utvecklat både Riddick: Escape from Butcher Bay och The Darkness, om du klickar dig vidare till intervjun hittar du exempel på flera av hans arbeten för spelen. Han är sedan en tid tillbaka anställd hos Framestore CFC i London, som är Europas största studio för visuella effekter och datoranimationer.

    3D Total intervjuar Pär Tingström:

    I was born and raised in Sundsvall Sweden. I realized quite early on that I wanted to work with something creative like drawing comics, painting fantasy art covers or to work with animation. Even though 3D is my strongest medium today I could never imagine doing cg art for games or movies back then, it seemed like pure science to me and I had this stupid idea that it was cheating anyway.

    Back in 1997 I came in contact with 3D through more or less a coincident, a friend of a friend who was starting up a game company needed 3d artists, but with no money he had to take what he could get; me and a bunch other crazy enthusiasts. Overwhelmed by the graphics the game engine could draw, I started to work day and night to learn 3D, it was literally learning by doing and the fact that my version of 3Ds Max 2.0 had no help files, didn't exactly help.

    Eventually after a lot of hard work and visions of being filthy rich we got a project signed and Starbreeze was born. Sometimes I think that we were the last generation who was able to do that, it might be more or less impossible to set up a team of 9 people today and think that you are going to be signed by a big publisher.

    Bloggens 10 i topp (besökarländer)

    Igår nämnde jag att det stora internationella intresset för Starbreeze även avspeglade sig på bloggen. Under perioden
    7 januari - 6 februari har det varit besökare från 48 länder.
    De flesta besökarna kom från följande länder:

    1. Sverige
    2. USA
    3. Danmark
    4. Tyskland
    5. Spanien
    6. Slovakien (märkligt med så många besök från staden Nitra)
    7. Norge
    8. Storbritannien
    9. Thailand
    10. Australien

    Strax utanför listan hamnade Ryssland, Kanada, Holland och Finland.

    De färglagda länderna har besökt bloggen. Ju mörkare färg desto fler besökare.

    07 februari, 2009

    Haben Sie Angst vor der Dunkelheit?



    Tysk videorecension av Riddick: Assault on Dark Athena (2:58)

    Det råder ingen tvekan om att intresset för det kommande spelet är stort, det märks även här på bloggen. Trots att den är på svenska kommer det en hel del utländska besökare, de allra flesta från det stora spellandet på andra sidan Atlanten.

    Det kommer också många besökare från europeiska länder. Jag har tidigare lagt ut en videorecension på italienska, nu är det dags att flirta lite med tyskarna. Info om Starbreeze presenterar stolt:
    Die fünf Gebote des Riddicks!

    06 februari, 2009

    Ny trailer för Riddick: Dark Athena



    Atari presenterar en ny trailer för Riddick: Assault on Dark Athena.

    Premiär för Dark Athena på NY Comic Con

    I dag börjar den stora serietidningsmässan New York Comic Con som i allt högre grad har tagits över av dataspelsbranschen. Kolla in den tidigare bloggposten Dark Athena på New York Comic Con

    Atari är där för att presentera sina spel Det blir också första gången allmänheten ges tillfälle att spela The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena. Var beredd på köbildning.

    Star Vault gästar bloggen



    På videon får Star Vault i Malmö presentera sitt spel vars miljöer får mig att tänka på Starbreezes Enclave och Knights of the Temple.

    Här på bloggen är vi inte trångsynta och enögda. Tvärtom. Vi tycker det är jätteskoj att det dyker upp fler svenska spelutvecklare som är fristående från de stora multinationella spelförläggarna - att det svenska spelundret förblir svenskt.



    Trailer för Star Vaults online-spel Mortal.

    Rekord för dataspelsförsäljningen i Sverige

    Dataspelsförsäljningen i Sverige slår nya rekord och bryter igenom tre miljardersvallen. Försäljningen ökade från 2007 till 2008 med 34 procent. Antalet sålda spel landade på knappt 7,7 miljoner spel, skriver Dataspelsbranschen

    Komplett rapport med försäljning på respektive format finns att ladda ner (pdf)

    Official Xbox Magazine testar Dark Athena

    Representanter för Official Xbox Magazine smyger upp på ett hotellrum i San Francisco för att träffa spelutvecklarna från Starbreeze och testa det kommande spelet The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena. Deras allra första intryck är att

    It was immediately apparent that this was no mere port. The engine had clearly undergone a lot of work since its use in The Darkness. All of the characters, weapons, and textures have been redone.

    Källa: Riddick: Out of the dark 2009-02-05

    05 februari, 2009

    3 x Riddick: Assault on Dark Athena



    Tre korta videos från Starbreeze spel Riddick: Dark Athena (3:15)

    Om ni tycker dronerna (drones) i videon verkar lite hjärndöda, har
    ni helt rätt - det är precis vad de är. Ian Stevens från Tigon Studios förklarar i denna video, med början 5:25, hur dronerna fungerar.

    04 februari, 2009

    EA avskedar 1100 efter stor kvartalsförlust

    Electronic Arts(EA) stänger 12 kontor och avskedar 1100 anställda efter en förlust på 641 miljoner dollar under tredje kvartalet, att jämföra med en förlust på 33 miljoner under samma period förra året. Bolagets VD, John Riccitiello, säger dock att

    We delivered on game quality and innovation in calendar 2008, with 13 titles rated 80 or above - more than any third-party publisher. We expect to build on this great quality record in the year ahead while delivering more profitability.

    Källa: EA to close 12 facilities following $641m loss GamesIndustry 2009-02-04

    Ur arkivet: Enclave

    Nu när alla intresserade blickar framåt mot releaserna av Riddick: Dark Athena, RedLime och Jason Bourne-spelet, så passar jag på att gräva i arkivet för att få lite perspektiv på Starbreezes 10-åriga resa som fört dem till världseliten av spelutvecklare.

    När Starbreeze 2002 släppte Enclave skrev en svensk spelsajt att "Starbreeze Studios är ett relativt okänt utvecklargäng som för ett tag sedan släppte sitt första PC-spel, Enclave." Ja, så okända var de att spelrecensenten hade missat det tidigare utgivna Outforce

    När den stora amerikanska spelsajten Gamespot recenserar Xbox-utgåvan av Enclave slår de redan i ingressen fast att Enclave is a terrific-looking game och fortsätter:

    Graphically, Enclave is very impressive. The game sports what are probably the best textures ever seen on a console. The high quality of the textures is maintained throughout the game, so it always has a very crisp look to it. Enclave also makes very good use of lighting.

    Hos GameRankings blev betyget 75/100.

    Kolla in snabbspolade videos genom spelets Ljusa sida / Mörka sida

    Ur arkivet: Intervju med Starbreeze VD

    Nu på morgonen tittade jag in på ett börsforum där det ofta är, ibland smått förvirrade, diskussioner om Starbreeze och hurvida aktien kommer att skjuta i höjden eller rasa ner i avgrunden, om den kommer att gå upp med ett eller två öre innan dagens stängning, och så vidare, dag efter dag, år ut och år in.

    I dag var det någon som undrade om det första Riddick-spelet, Escape from Butcher Bay, följer med när man köper Dark Athena och hur det i så fall förhåller sig med eventuella royalty-intäkter för Butcher Bay. Det är en intressant fråga som jag naturligtvis inte har något svar på.

    När jag en gång i tiden hade hemsidan Starbreeze .info publicerade jag (2006-01-16) en intervju som signaturen Dekker, numera ledamot av Starbreezes styrelse, gjorde med VD Johan Kristiansson. Dekker frågade Johan om möjligheten att återanvända material från tidigare spel.

    Dekker: Hur mycket kan ni återanvända av det material i form av kod, motion capture, grafik med mera som ni redan har skapat för tidigare spel?

    Johan Kristiansson: Det finns egentligen två problem där. Det ena är att när man tar steget från currentgen till nextgen så ställs det mycket större krav, vilket gör att man egentligen inte kan återanvända något innehåll. Det andra problemet är rättighetsfrågan, om man byter förläggare så kan man normalt inte återanvända något. Sedan är det ju också beroende av vilken ambitionsnivå man vill ha. Man får högre kvalitet om man producerar nytt, men det blir ju också dyrare.

    Delar av intervjun publicerades senare av BeQuoted.

    03 februari, 2009

    Riddick: Dark Athena, "in game"- video



    EuroGamer bjuder på ytterligare några avskurna halsar i Riddick: Assault on Dark Athena.

    Variety om EA:s Jason Bourne-spel

    Nöjestidningen Variety tycker att valet av Starbreeze som utvecklare av Electronic Arts(EA) Bourne-spel är "a pretty exciting choice", med tanke på deras väldokumenterade förmåga att göra action-spel och berätta en historia. Artikeln avslutas:

    The big question yet to be answered: Will EA fix Vivendi's failure and get Matt Damon to give his likeness and do voice work for Bourne this time around? Especially if the game comes out along with the next movie?

    EA gets Bourne license for a decade 2009-02-02

    Matt Wolf kreativ spelrådgivare åt EA

    Matt Wolf belönades 2007 med en Emmy för ett av sina spel

    Nyhetsbyrån Reuters meddelar i dag att Ludlum Entertainment har anlitat spelveteranen Matt Wolf som kreativ rådgivare med uppgift att hålla ett vakande öga på utvecklandet av det nya Jason Bourne-spelet. Han har haft liknande arbetsuppgifter bland annan vid skapandet av spelet Charlie and the Chocolate Factory

    Wolf arbetade mellan 1992 och 1998 hos Electronic Arts, började sedan hos Sega Entertainment och grundade år 2000 sitt eget bolag, Double Twenty Productions (D20). På bolagets hemsida har du möjlighet att testa ett av hans nyskapande och kreativa spel

    Starbreeze och fundamental aktieanalys

    Det är roligt att äga aktier i Starbreeze. Och då tänker jag inte i första hand på den kommande(?) kursökningen. Nä, jag syftar på arbetet med den nödvändiga fundamentala aktie- och bolagsanalysen.

    För att riktigt kunna bedöma bolaget har jag under åren som aktieägare blivit tvungen att se diverse filmer, läsa serietidningar, lyssna på musik, se på konst, spela dataspel och mycket annat trevlig. Tänk er själva att ligga i soffan och kolla på en DVD-film och med gott samvete kunna hävda att man ägnar sig åt fundamental aktieanalys.

    Nu stundar goda tider. Igår kom den stora nyheten att Starbreeze skall utveckla ett spel baserat på någon av författaren Robert Ludlums böcker. Starbreeze VD, Johan Kristiansson, antydde i gårdagens Aftonbladet att spelet kan komma att släppas i anslutning till en fjärde Jason Bourne-film som enligt IMDB planeras ha premiär sommaren 2010 ("the data is subject to change").

    Matt Damon, som spelat Jason Bourne-karaktären i de tidigare filmerna, bekräftade nyligen att han ställer upp även i den fjärde filmen. Att han tackade ja sägs vara en gentjänst för att han gavs möjlighet att spela in den ruskigt okommersiella filmen The green zone som handlar om en agent på jakt efter massförstörelsevapen
    i Irak.

    Igår skrev jag att rättigheterna att göra spel baserade på Robert Ludlums verk tidigare tillhört Vivendi Games, men att de efter sammanslagningen med Activision Blizzard inte längre var intresserade. Tydligen har det gänget bestämt sig för att i stället satsa på sin superagent James Bond. När Matt Damon för drygt en vecka sedan intervjuades i The Miami Herald kapade han Agent 007 i höjd med fotknölarna: "Bond är en imperialist, en sociopatisk kvinnohatare som sätter på brudar, sveper martinis och dödar folk. Han är motbjudande."

    Enligt uppgifter på nätet har regissören Frank Marshall sagt att den kommande Bourne 4 inte kommer att utgå från någon av Robert Ludlums Jason Bourne böcker, utan skall baseras på boken The Parsifal Mosaic, en agenthistoria som utspelas under det "kalla krigets" dagar. Kan det bli så att Starbreeze gör ett Jason Bourne-spel som släpps i anslutning till en Jason Bourne-film som inte är baserad på en Jason Bourne-bok?

    Nog med skruvade funderingar och spekulationer. Dags att lägga sig i soffan och ägna sig åt fundamental aktieanalys.

    02 februari, 2009

    Aftonbladet: Jason Bourne blir svensk

    "För den som känner sig sugen på att läsa mellan raderna säger Starbreeze vd, Johan Kristiansson:

    – Det kommer en film, det kan man läsa på IMDB Och vi jobbar vidare på det vi är bra på", skriver Aftonbladet i dagens artikel Jason Bourne blir svensk

    Starbreeze utvecklar Jason Bourne-spel

    Ur pressmeddelandet 2009-02-02:

    "I slutet av 2008 meddelade Starbreeze att ett nytt utvecklingskontrakt hade tecknats. Det kan nu offentliggöras att kontraktet avser ett nytt spel baserat på karaktären Jason Bourne, med Electronic Arts (EA) som förläggarpartner. Detta är det andra projekt som EA och Starbreeze nu samarbetar kring.

    EA har idag också offentliggjort att de har tecknat en exklusiv licens att utveckla spel baserat på författaren Robert Ludlums verk, inklusive böckerna om Jason Bourne. Totalt har Ludlums böcker sålt i mer än 290 miljoner exemplar och översatts till 32 språk sedan 1971.

    De tre filmerna om Jason Bourne, med Matt Damon i huvudrollen, har hittills haft intäkter på ca 8 miljarder kronor enbart från biografvisningarna. Starbreeze utvecklar den första titeln under EAs mångåriga avtal med Ludlum Entertainment."

    Se även pressreleaser från Electronic Arts och Ludlum Entertainment

    ******************

    Jag blev först väldigt förvånad över nyheten att Electronic Arts (EA) hade köpt rättigheter att göra spel baserade på författaren Robert Ludlums verk, inklusive böckerna om Jason Bourne. Jag minns att Vivendi, förläggare till Starbreezes första spel om Riddick, 2005 köpte rätten att under tio år få göra spel av Robert Ludlums böcker. Det spekulerades då en hel del på olika forum hurvida Starbreeze skulle få kontrakt på ett Jason Bourne-spel.

    Vad jag missat var att Ludlum Entertainment sommaren 2008 sade upp kontraktet med Vivendi Games, som efter sammangåendet med Activision Blizzard inte längre var intresserade. Att rättigheterna köpts av EA och att Starbreeze får utveckla det första spelet kan innebära att de även får möjlighet att göra uppföljare i framtiden.

    Det här är stora och mycket goda nyheter. Starbreeze har länge tillhört den absoluta eliten av världens spelutvecklare, nu har de också börjat få uppdrag och spelförläggare som innebär att de får möjlighet att utveckla spelen som kan bli riktiga storsäljare.

    GamingHeaven om Dark Athena

    GamingHeaven ställer sig i ledet bakom alla andra förhandstittare som tror att Starbreezes spel Dark Athena kommer att bli ett av 2009 års höjdarspel:

    "The game is set for release sometime in April so we don’t have long to wait before we can get our hands on the final build and hopefully enjoy one of the most fun experiences of 2009. We are already impressed."

    Starbreeze guide genom Riddicks värld

    Game.se erbjuder extra material till alla som förhandsbokar The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena. Materialet består av "en exklusiv vägledning genom spelet av svenska utvecklarna Starbreeze själva".
     
    This blog is in no way affiliated with or endorsed by the company Starbreeze AB or the Web sites linked to. The views and opinions expressed in these pages are strictly those of the page author(s). The contents of this page have not been reviewed or approved by Starbreeze AB.

    Copyrights and trademarks are held by their respective owners.