31 mars, 2009

Starbreeze utvecklar Syndicate åt EA

Starbreeze arbetar på att utveckla en ny version av det klassiska spelet Syndicate åt Electronic Arts (EA). Spelprojektet går under namnet RedLime och har pågått sedan augusti 2007, skriver i dag GameIndustry.biz i artikeln Starbreeze working on new Syndicate title for EA Enligt nättidningens källa kommer spelet förmodligen inte att släppas förrän Starbreezee har avslutat sitt Jason Bourne-spel som också utvecklas åt EA.

EA har inte bekräftat uppgifterna.

Dark Athena: Xbox 360 vs PlayStation 3



Lens of Thruth har jämfört PS3 och Xbox 360 versionerna av Dark Athena med varandra. Exemplen på videon är från de spelbara demon som finns på nätet av respektive version. På deras sajt hittar du fler exempel

Om du inte är så intresserad av dylika jämförelser och ändå tänker köpa PC-versionen kan du i alla fall suga i dig av formuleringar som denna: "Assault on Dark Athena is shaping up to be a AAA title and will not disappoint on either version."

30 mars, 2009

Riddick: Dark Athena - recensioner



Videorecension från Channel Flip.

"Assault on Dark Athena isn’t as original as Escape From Butcher Bay, the original Riddick game, but it’s a good extension and great value with the original included and updated. A worthy 4 stars." ChannelFlip

"The Chronicles of Riddick is still an excellent shooter, made even better by the extra content." TotalVideoGames

Official Xbox Magazine anser att spelet är "irresistible" och ger det 90/100, enligt MetaCritic Betygen 9,0-9,5 (90-95) ges av tidningen till spel som är "very impressive. One of the best games around.
May have a few minor problems, but they’re small and very easily tolerated."

Starbreeze concept art team

Nu har ni möjlighet att bekanta er närmare med några av Starbreezes anställda begåvningar. Det finns nämligen en nystartad kollektiv blogg Concept Heart för Starbreeze concept art team som består av

Gänget klargör tydligt att bloggen inte har någon anknytning till de projekt de arbetar med hos Starbreeze.

29 mars, 2009

Riddick: Dark Athena - Slakt



1UP bjuder på en minuts blodbad. (Thanks, Michal)

28 mars, 2009

Riddicks fiender - Dark Athena trailer



Ny trailer från TeamXbox, Enemies of Riddick.

27 mars, 2009

GameStats - detaljhandelns inköpsguide

GameStats är en sida av mycket stort intresse, för den som vill få en uppfattning om hur många exemplar affärerna förmodligen kommer att beställa hem av Dark Athena i förhållande till andra spel . Listorna används nämligen som underlag för återförsäljarnas beställningar av spel. I skrivande stund ligger Riddick: Dark Athena på följande placeringar:

På internets olika diskussionsforum publiceras nu dagligen inlägg om hur Riddick: Dark Athena ligger till på olika återförsäljares förbokningslistor av spelet. I en undersökning hösten 2008 svarade ett stort antal amerikaner på frågan:

What retail outlets do you typically visit (online or in-person) when shopping for video or computer games?

Deras svar ser du i tabellen, vilket kan ge en fingervisning om de olika listornas betydelse. Med non-gamers avses medlemmar i ett hushåll som själva inte spelar, men köper spel åt andra, till exempel föräldrar åt sina barn.

Är licensspel något att ha?

Johan Eklund skriver i Sundsvalls Tidning en artikel med rubriken
Är licensspel något att ha? Artikeln avslutas:

Extra roligt är ju att den svenska spelbranschen går i bräschen här. Både Starbreeze och Grin är två spelstudior som stenhårt satsat på just kvalitativa spellicenser. Aktuella Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena ser helt fantastiskt ut och Grins spel baserade på Wanted och nya Terminator: Salvation-filmen ser helt skapliga ut. Kanske kommer vi svenskar att vara de som gör ordet licensspel rumsrent?

Bonusmaterial till Dark Athena

Trots att det fortfarande är drygt en vecka kvar innan Riddick:
Dark Athena släpps i USA talas det redan om att nedladdningsbart bonusmaterial är på väg. Enligt IGN Xbox Live handlar det om ytterligare fem kartor till spelets multiplayer.

26 mars, 2009

Dark Athena: De första recensionerna

Xbox 360

Despite the name on the box, AODA's latter half makes it a supporting act to Butcher's Bay's main attraction. It doesn't matter how many triple twists and double somersaults a gymnast pulls if he smashes his face on the landing, and AODA crash lands pretty bloody hard. Fortunately, it's a broken nose limited to a small part of a packed box. [Apr 2009, p.82] Xbox World 360 Magazine UK. Omdöme: 84/100

There's plenty to be getting excited about, despite a slight lack of originality and visual finesse. Make no mistake, Dark Athena is first class stealth/action game with a double dose of top-notch entertainment that competently unites elements of "Mirror's Edge" and the "Splinter Cell" series. [Mar 2009, p.84] Official Xbox Magazine UK. Omdöme: 80/100

PlayStation 3

It's absolutely worth bearing in mind when weighing up a purchase: you're getting two full games here, both dark and complex, and both well worth playing. [Mar 2009, p.86] Playstation Official Magazine UK. Omdöme: 80/100

The chassis of Dark Athena is five years old and it makes for a safe and at times a predictable experience. Still, this is a Credit Crunch-busting package, and it's highly recommended...Reminds me why I love the original. The best thing Vin's done. [Apr 2009, p.91] PSW Magazine UK. Omdöme: 80/100

PC

A brutally enjoyable stealth shooter that revisits and builds on the success of the original Escape from Butcher Bay. [May 2009, p.84] PC Gamer. Omdöme: 80/100

Not in any way groundbreaking, but two games in one and hugely entertaining nonetheless. [Issue#18, p.52] Total PC Gaming. Omdöme: 80/100

The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena gets stuck in one gear for too long. Even though the game has many same aspects as the great Escape from Butcher Bay, the pacing is bad and the action forces you to run through the same corridors over and over again. The included Escape from Butcher Bay is still a masterpiece, however. [Mar 2009] Pelit (Finland). Omdöme: 78/100

Källa: MetaCritic

Kolla in länkarna i högermarginalen till GameRankings och MetaCritic under de kommande veckorna.

25 mars, 2009

Marknadsföring av Riddick: Dark Athena



En massiv marknadsföring har påbörjats inför releasen i april.

24 mars, 2009

Riddick: Dark Athena - Videomix



En videomix som jag gjort av klipp från spelets hemsida

23 mars, 2009

Riddick: Dark Athena "in game"



Det kom ett e-brev (tack, AD!) med tips om "in game"-videos på Tuben. Någon har lagt ut fem videos och utlovar fler.

21 mars, 2009

Ur en spelutvecklares dagbok 3

Martin Annander från Starbreeze tar hjälp av arbetskompisen Johan Althoff för att förklara den speciella terminologi som används vid spelutveckling. Riktigt kul att läsa när de på engelska ska förklara användandet av ord som fniss, stolpskott, tårta, steka och flera andra. Vi får även veta betydelsen av The "N" Word

20 mars, 2009

Pressmeddelande om Dark Athena

Det kom en pressrelease i dag med rubriken
The Chronicles Of Riddick: Assault On Dark Athena Goes Gold. Ni som följt lanseringen
av spelet på nära håll hittar inga nyheter i pressmeddelandet förutom att 24 april är datumet då spelet även släpps worldwide, således inte bara i Europa.

Tillägg:

Under kvällen har jag fått ett par e-brev som undrar vad det innebär att spelet "goes gold". Är det som med skivbranschens guldskivor, att spelet har förhandsbokats i ett visst antal exemplar?
Här har ni svaret

Dark Athena - Riddick som själavårdare

Ulakmassakern på Dark Athena (demospel)



Sedan en tid finns en spelbara demo med Riddick: Dark Athena att ladda ner på Xbox Live och PlayStation Network. Jag har själv inte spelat den, men har insett när jag kollat videos där spelare har dokumenterat sina försök att ta sig igenom demon att det inte är helt lätt.

För ett par dagar sedan fick jag en kommentar på bloggen där någon påstod att han lyckats ta sig igenom demon endast med hjälp av ulaks, Riddicks knogjärnsliknande dolkar. Jag var mycket skeptisk till påståendet och bad honom lite skämtsamt att sända en video - vilket han gjorde.

19 mars, 2009

Starbreeze hos GameSpot (Diary #3)



Samuel Ranta-Eskola, Jerk Gustafsson och Jens Matthies från Starbreeze fortsätter att berätta för Gamespot och alla oss andra
om The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athen.

Se även diary #1 och diary #2

Spelmarknaden - så himla stor

Den gamle popsångaren Cliff Richard sade för ett antal år sedan att det fanns två ord som var kända över hela världen; Coca-Cola och Jesus. Men det är med kändisskap som med allt annat i denna värld, det är föränderligt. Visst är både Coca-Cola och Jesus fortfarande gigantiska "varumärken", med Jesus i övertygande ledning enligt Google Trends, men de har fått konkurrens.

Spelmarknaden växer så det knakar och enligt alla prognoser kommer den att fortsätta med det. Trots en mycket ansträngd samhällsekonomi och stora förluster för många av de bolag som är verksamma inom spelbranschen blev fjolåret ett nytt rekordår för spelförsäljningen i USA, världens största spelmarknad. Totalt såldes i USA spelrelaterade mjuk- och hårdvaror för 21 miljarder dollar.

Spelbranschens mest kända varumärke är Grand Theft Auto-serien (GTA) Om vi ännu en gång tar hjälp av Google Trends och ställer GTA mot ett annat starkt varumärke så får vi detta resultat



Spelet i videon är inte producerat av Starbreeze.

18 mars, 2009

Vin Diesel snackar tv-spel



...och då handlar det naturligtvis om Riddick: Dark Athena.

Riddick: Dark Athena (demospel)



Jag har kollat på flera videos med personer som spelat demon. Det är fascinerande att se vilka olika möjligheter till problemlösningar spelet ger och så många olika typer av spelstilar det finns. Allt från extrema smygare till de verkligt skjutgalna snubbarna som gärna sätter några extra skott i den som redan ligger död på golvet.

I demons första moment efter Riddicks samtal vid skärmen, är det många spelare som blir dödade när de bakifrån försöker smyga sig på de två medlemmarna i riot squads. Härligt att se hur elegant spelaren i den här videon löste situationen.

17 mars, 2009

På besök hos Starbreeze i Uppsala



Samuel Ranta-Eskola berättar om Dark Athena och Starbreezes VD Johan Kristiansson tar oss med på en rundvandring i de nya lokalerna på Dragarbrunnsgatan i centrala Uppsala.

(Thanks a lot, Michal. Great video!)

16 mars, 2009

Ur en spelutvecklares dagbok 2

My name is Hugo Hirsh
and I am the QA Manager here at Starbreeze. I have been working in quality assurance for almost nine years now, and worked on hundreds of games during that time.

When I started working on Riddick a year ago, I was very surprised with the quality of the game, both from a visual perspective and from a gameplay stance too. It felt almost finished then, now it feels like a completely different game, and much better for it.

A typical day for me will start with looking over the new versions of the game that our machines make overnight. This saves us a lot of time, and allows us to launch straight into the latest code when we arrive. I’ll check that the three versions (PC, 360, and PS3) work then start making disc versions of them. Whilst the discs are burning, my team of highly trained robot-ninja QA and I will have a quick look over the nightly builds to check for any glaring errors (multiplayer menu missing, black screen on turning on the console, that kind of thing), then start the playthroughs.

After a year playing the same, slowly evolving game, playthroughs can become blindingly fast. Riddick is at least a ten hour game on the easiest difficulty setting for the latest of the two campaigns. The hardest difficulty would take about 15 hours. At one point we managed to complete the game in under an hour. Since then, more levels have been added, so now it takes us about three hours to complete the Dark Athena campaign.

Once playthroughs are completed and the discs being tested from, we move onto more detailed tasks such as acquiring every collectable in the game (well over 100 at the time of writing) and checking that reported bugs have been fixed. Every day at 4pm we turn the fun up to 11 with an hour-long multiplayer session. A chance for scores to be settled and generally a lot of smack to be talked.

This also gives us invaluable time balancing the weapons and tweaking the maps. If it’s not fun for us to play, why should we expect other people to have fun playing it? Then for the last hour of the day we are generally hunting bugs, trying to find useful reproduction steps for existing bugs or crashes.

I have had some of the most memorable experiences in my career playing Riddick. For a game that I usually spend eight hours a day playing, five days a week, I do not hate it. I don’t think I will ever hate it. Most other games I have worked on start to irk me through bad design choices or extremely poor quality overall after only a few days or weeks. Riddick has consistently outperformed my expectations.

A great example of this was early on in development. Placeholders were common, and if an achievement was earned, a note would appear on screen informing you. I was testing the main decks area, where Riddick controls a Ghost Drone. If you waited long enough, the Ghost Drone would eventually be able to access the area Riddick was controlling it from. In a "What happens if I..." moment, I snuck up behind Riddick and shot him in the head. A note appeared on the screen saying "Darwin Award?" and I was reloaded to the previous checkpoint. I had not laughed that hard since I came to Sweden.

Another memorable bug turned out to be nothing more than a single missing character in a text file somewhere. To solve it took taking an additional four QA guys repeatedly hammering the multiplayer for months on end over the summer. Crash after crash after crash, kilos of torn out hair and blood later it was finally resolved. QA can be very repetitive and mundane at times, but mostly it is rewarding and a joy to see the evolution of a game before your very eyes.

Artikeln publicerades av GiantBomb

Tigon Studios snackar spel och film

Sajten Ars Technica snackar film och spel med Vin Diesel, Ian Stevens och John Platten från Tigon Studios. Mycket handlar naturligtvis om The Chronicles of Riddick. När det blir tal om Starbreeze och Riddick-spelen säger Ian Stevens att "We've got
a great opportunity now to continue to build momentum for this franchise."

Med tanke på att Ataris VD tycker att "Riddick är ett högkvalitativt franchise" och har köpt rättigheterna till ytterligare spel, så kan vi nog räkna med uppföljare om Dark Athena blir en framgång.

Blu-ray version av Pitch Black

Jag har tidigare skrivit att filmen The Chronicles of Riddick från 2004 kommer ut på Blu-ray den 31 mars. Nu är det klart att även den första Riddick-filmen, Pitch Black (2000), släpps på Blu-ray samma datum.

Se en trailer
Läs en recension

15 mars, 2009

Slaktarviken (Butcher Bay)

Vykort från Slaktarviken i Morgårdshammar

Som bloggare har jag rätten att ta mig lite friheter ibland - tror jag.

The Chronicles of Riddick (filmen)



Trailer för filmen The Chronicles of Riddick.

Starbreeze första Riddick-spel släpptes 2004 i samband med premiären på filmen The Chronicles of Riddick. Den 31 mars kommer filmen ut på Blu-ray med en massa extramaterial, läs en recension De senaste dagarna har Vin Diesel i flera sammanhang berättat att en tredje Riddick-film är på väg

14 mars, 2009

IGN Video: Part Man and Machine



The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena, PS3 trailer.

Dark Athena hos Wal-Mart online

Wal-Mart är världens största varuhuskedja och även störst i världen när det gäller försäljning av elektroniska spel. USA är den största marknaden i världen för spel och en undersökning som publicerades hösten 2008 visar att de allra flesta amerikaner köper sina spel på Wal-Mart.

Nu på förmiddagen tog jag mig en titt på hur de olika versionerna av Riddick: Assault on Dark Athena låg placerade på Wal-Marts listor över förhandsbeställda spel. Listorna visar de mest förhandsbokade spelen i samtliga kategorier hos Wal-Mart online.

Dark Athena ligger på plats 12 som PC-spel. Dock hade ett Xbox och ett PlayStation spel smygit sig in före, så plats 10 torde vara det korrekta. På Xbox360-listan ligger Dark Athena som 7:a och på PS3-listan nummer 3. Det är över tre veckor innan spelet släpps i USA.

Således, för tydlighetens skull. Dark Athena låg som

  • PS3 #3
  • Xbox360 #7
  • PC #10

Starbreeze hos GameSpot (Diary #2)



Samuel Ranta-Eskola, Jens Matthies, Mattias Snygg och Carl Vikman från Starbreeze presenterar The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena på en video från GameSpot. Se även Diary #1

Ur en spelutvecklares dagbok

Martin Annander, gameplay designer hos Starbreeze, ger oss en intressant inblick i arbetet med Riddick: Assault on Dark Athena

Tack för tipset, Fajnes! Jag har själv ingen möjlighet att hålla koll på allt som publiceras om Starbreeze och uppskattar mycket alla tips om material som är lämpligt för bloggen. Min e-postadress hittar ni under min profil i högermarginalen.

13 mars, 2009

Riddick: Assault on Dark Athena



Riddicks ankomst till Butcher Bay.

12 mars, 2009

Starbreeze vill utveckla eget IP

Enligt spelsajten NowGamer vill Starbreeze utveckla ett eget IP (intellectual property). Jerk Gustafsson från Starbreeze uppges ha sagt i senaste numret av 360 Magazine att de nu känner sig mogna att ta sig an ett eget IP.

"All those things we've learnt over the years, now we're at the point where we can make something that won't fail. It would be really nice to put all that knowledge into our own product...If we're to reach a new plateau from where we are now then that's the step that we need to take, but I don't know how long that will take", säger Jerk Gustafsson.

Förhandsbokningar av Dark Athena i USA

Jag har sett att det på olika aktieforum har redovisats hur Riddick: Dark Athena ligger placerat på diverse försäljningslistor. Även om placeringarna inte ger några uppgifter om antalet förbeställda spel så ger det en uppfattning om hur populärt spelet är i förhållande till övriga spel som lanseras för tillfället.

I oktober förra året presenterade IGN Entertainment en stor undersökning som kartlägger amerikanernas spelvanor. Mycket intressant läsning. I undersökningen tillfrågades deltagarna vart de köpte sina spel. Svaren kan vara av intresse när man tar del av försäljningslistor.

I bloggens högermarginal hittar ni uppgifter om Dark Athenas placeringar på olika pre order-listor hos Wal-Mart online. Listorna visar de mest förhandsbeställda spelen i samtliga kategorier (action, sports, o.s.v.).

What retail outlets do you typically visit (online or in-person) when shopping for video or computer games?

Gamers, as well as non-gamers who reside in gaming households, visit a large array of stores to purchase games. While game-centric GameStop is one of the top destinations, it is important to note how many visit the large discount retailers and electronic superstores to find videogames.

Riddick: Dark Athena (trailer)



En del sekvenser har ni förmodligen redan sett, men några av dem kan åtminstone jag inte påminna mig att jag sett tidigare.

11 mars, 2009

Riddick fitness show



Fernando Dominguez tycks vara besatt av karaktären Riddick. Videon visar honom vid ett framträdande i en spansk fitness show 2008. På hans hemsida kan du köpa Riddick-glasögon i silikon.

The Chronicles of Riddick

Den 31 mars, en vecka innan spelet Riddick: Dark Athena släpps i USA, kommer filmen The Chronicles of Riddick ut i en specialutgåva på Blu-ray med massor av extramaterial.

Filmen hade premiär 2004 i samband med att spelet Escape from Butcher Bay släpptes. Någon större framgång på biograferna blev det inte men den har sålt hyfsat på DVD.

10 mars, 2009

Riddick: Dark Athena (trailer)



Trailer från GameStop

Butcher Bay, New York

Har ni vägarna förbi East village på Manhattan i New York och gillar fisk och skaldjur så rekommenderar jag ett besök på den nyöppnade restaurangen Butcher Bay. Den ligger i samma lokaler som numera nedlagda restaurangen Seymour Burton. Adress: 511 East 5th Street. Telefon: (212) 260-1333. Kolla in menyn

Intervju med Ian Stevens

Ian Stevens från Tigon Studios intervjuas av GameShark som har förmågan att ställa intressanta frågor:

Sticking with the multiplayer, Pete Wanat, a producer on the upcoming Wanted: Weapons of Fate game recently made comments about the effort of adding multiplayer to games that don't need it at the expense of the single player experience.

To be honest, when I first read this comment, I thought of Escape from Butcher Bay, which was criticized by some as not having any multiplayer components, but at the same time, provided a tremendously solid single player experience. Do you have any thoughts on balancing the inclusion of multiplayer with providing a solid single player experience?

Intervju med Vin Diesel



Intervju med Vin Diesel från Starbreezes partner Tigon Studios. Diesel är skådespelaren som ger röst åt Riddick i spelet Chronicles
of Riddick: Assault on Dark Athena - om någon mot förmodan inte kände till det. Se även Gamespots intervju med Diesel som bland annat berättar att en ny Riddick-film är på väg.

08 mars, 2009

Riddick: Dark Athena bonus

Jag ser att både Amazon.com och GameStop har exklusiva bonuserbjudanden till de kunder som förhandsbeställer Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena till Xbox360. Amazon.com erbjuder den extra multiplayer-kartan Tracker star till Capture the flag och GameStop lockar med bonuskartan The tangle till Pitch black.

Enligt min ordbok betyder exklusiv "inte tillgänglig för många".
Det vore tråkigt om det blev så exklusivt att förhoppningsfulla förhandsbeställare får sitta ensamma och vänta på eventuella med- och motspelare. Multiplayer-karta för endast några få låter inte som någon lysande idé.

Game.se erbjuder "en exklusiv vägledning genom spelet av svenska utvecklarna Starbreeze själva" om man förhandsbeställer spelet. Jag antar att det handlar om den kommenterande del, som var mycket intressant, och fanns med i alla utgåvor av Escape from Butcher Bay. Om mitt antagande är korrekt så borde det framgå av erbjudandet. Om det handlar om något annat borde naturligtvis även det lyftas fram i texten.

06 mars, 2009

Starbreeze hos GameSpot (Diary #1)



Samuel Ranta-Eskola, Jerk Gustafsson och Jens Matthies från Starbreeze presenterar The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena på en video från GameSpot. Eftersom videon betecknas Diary #1 kan vi utgå ifrån att det kommer ytterligare videos.

Robert Nyberg presenterar Starbreeze



En video för den vetgirige som vill lära sig mycket om företaget Starbreeze. Presentationen hölls för närmare ett år sedan så en del av den statistik som presenteras är inte längre adekvat.

05 mars, 2009

Recension: Dark Athena demo Xbox Live

"The demo is roughly 5-10 minutes long, but pretty entertaining, particularly the second time around. The first time, players may find themselves adjusting to the controls, environments and ideal strategy. When players try again, the more intriguing elements of Assault on Dark Athena emerge.

Looks promising, especially with the addition of online multiplayer to the Riddick franchise.
" Chronicling the 'Riddick' demo USA Today
Aktier i Starbreeze handlas på AktieTorget

Starbreeze presenterar Riddick: Dark Athena



Mattias Abrahamsson från Starbreeze presenterar spelet.

Starbreeze Studios Facebook

För en tid sedan lade jag ut en bloggpost med filmen Starbreeze Studios 1999 - 2009 som visades vid firandet av bolagets 10-årsjubileum. Filmen hade jag lyckats snoka upp genom att besöka Starbreeze Studios Facebook, en exklusiv samling personer med anknytning till Starbreeze. Du hittar bland många andra vd Johan Kristiansson och Ian Stevens från Tigon Studios.

Och vet du vad?
Du är välkommen att ansluta dig till gänget och ta del av deras spirituella konversation

Nya Riddick-filmer spelas in?

CinemaBlend spekulerar om nya Riddick-filmer efter ett uttalande av Ian Stevens (Tigon Studios) i en intervju, "...and new Riddick films are in the works as well." TheGameReviews

Dark Athena - Xbox 360 demo gameplay



En betydligt framgångsrikare demospelare än den i gårdagens video från spelsajten VG247, som jag länkade till.

04 mars, 2009

Riddick: Dark Athena - demo ute i dag

Den spelbara demo som utlovats i början av mars släpptes i dag till Xbox Live Versionen för PlayStation Network kommer senare under månaden. Gänget på spelsajten VG247 tog en liten paus i spelandet och skrev:

We’ve just played through the first 10 minutes of the just-released Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena demo, and it’s just as beautiful, violent and unforgiving as we’d hoped.

Se videon med deras första tio minuters demospelande.

03 mars, 2009

Presentation av Riddick: Dark Athena



En utmärkt presentation av The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena för dem som inte redan känner till spelet.

02 mars, 2009

Dark Athena: Förhandsbeställningar i USA

Med drygt en månad kvar till releasen
av Dark Athena i USA, världens största spelmarknad, kan det vara intressant att se på förhandsbeställningar av spelet. Det finns naturligtvis flera butikskedjor och online-varuhus som tillhandahåller statistik över beställningar, jag har valt att redovisa online-beställningarna hos WalMart, världens största varuhuskedja och även störst i världen när det gäller försäljning av elektroniska spel.

Listorna visar de mest förhandsbeställda spelen i samtliga kategorier (action, sports, o.s.v.) hos WalMart online, USA:

Största aktieägarna i Starbreeze

Tio största aktieägarna i Starbreeze AB per 2009-01-30.

Se tidigare aktieägarlistor

"Starbreeze starkare än någonsin"

E24/Näringsliv citerar aktietidningen Börsveckan och skriver under rubriken "Börsveckans hetaste tips":

Datorspelsbolaget Starbreeze ser enligt Börsveckan starkare ut än någonsin. Bolaget är i gång med utvecklingen av två spel som förväntas bli storsäljare vilket kan ge höga royaltyintäker på sikt.
 
This blog is in no way affiliated with or endorsed by the company Starbreeze AB or the Web sites linked to. The views and opinions expressed in these pages are strictly those of the page author(s). The contents of this page have not been reviewed or approved by Starbreeze AB.

Copyrights and trademarks are held by their respective owners.