19 mars, 2009

Spelmarknaden - så himla stor

Den gamle popsångaren Cliff Richard sade för ett antal år sedan att det fanns två ord som var kända över hela världen; Coca-Cola och Jesus. Men det är med kändisskap som med allt annat i denna värld, det är föränderligt. Visst är både Coca-Cola och Jesus fortfarande gigantiska "varumärken", med Jesus i övertygande ledning enligt Google Trends, men de har fått konkurrens.

Spelmarknaden växer så det knakar och enligt alla prognoser kommer den att fortsätta med det. Trots en mycket ansträngd samhällsekonomi och stora förluster för många av de bolag som är verksamma inom spelbranschen blev fjolåret ett nytt rekordår för spelförsäljningen i USA, världens största spelmarknad. Totalt såldes i USA spelrelaterade mjuk- och hårdvaror för 21 miljarder dollar.

Spelbranschens mest kända varumärke är Grand Theft Auto-serien (GTA) Om vi ännu en gång tar hjälp av Google Trends och ställer GTA mot ett annat starkt varumärke så får vi detta resultat



Spelet i videon är inte producerat av Starbreeze.

1 kommentar:

Svarten sa...

Bloggposten tillkom efter en idé av Samuel Ranta-Eskola. Ansvaret för den slutgiltiga utformningen är naturligtvis helt och hållet mitt.

Tack, Samuel!

 
This blog is in no way affiliated with or endorsed by the company Starbreeze AB or the Web sites linked to. The views and opinions expressed in these pages are strictly those of the page author(s). The contents of this page have not been reviewed or approved by Starbreeze AB.

Copyrights and trademarks are held by their respective owners.